När kunden alltid har rätt...
...blir det aldrig riktigt bra

Läs gärna gästinlägget om reklamkunder på bisonblog. Håller ni med författaren? Jag är ambivalent. Kommentera gärna.

http://bisonblog.blogs.com/blog/2005/09/bisongst_nr_kun.html
2005-09-19 | 11:08:29 | Wassen
 
Jag måste ju undra om Fredrik någonsin har jobbat på "andra sidan"... Har han suttit på en marknadsavdelning där man inte alltid får göra som man vill, utan har fan och hans mormor att ta hänsyn till, annars får man byta jobb?
2005-09-20 | 09:13:19 | Lotta
 
Jag tänkte ungefär likadant när jag läste texten. Du är välkommen att fråga honom genom en kommentar på bloggen. :-)
2005-09-20 | 10:59:47 | Wassen
 
Utan att direkt ha suttit på andra sida så undrar jag hur många marknadsavdelningar som verkligen har tänkt igenom vad man vill ha ut av sammarbetet med sin byrå.
Är byrån att se som en strategisk resurs eller är det en utförare?
Detta måste man först göra klart för varandra så man vet vad som gäller. Där finns nog roten till mycket gnissel i maskineriet.
2005-09-21 | 09:34:08 | mandorf
 
Som sagt, posta gärna kommentarer direkt på bloggen. :)

Jag sitter ju på "andra sidan" och har suttit där från dag ett i min karriär. Jag samarbetare med en PR-byår, en webb-byrå, en reklam-byrå och två tekniska webb-leverantörer. Självklart har jag olika förväntningar på vilken strategisk nivå dessa ska leverera. Högst förväntningar har jag på PR-byrån - samtidigt räknar jag inte med att få några reklambyråjobb gjorda av dom heller. Jag tror det kan krocka när man försöker få ut väldigt mycket oilka kompetenser från en och samma byrå. Det kanske funkar med dom största men inte hos alla.

Dock är det enligt mig ens förbannade skyldighet som byråarbetare att kunna motivera och förklara ens existens istället för att bli kundbitter och gnällig. Who's your daddy? liksom. Det är alltså viktigt med tydlighet från båda håll. Kunden måste berätta om sina förväntningar. Byrån måste tydliggöra vad dom är bra på respektive mindre bra.
2005-09-21 | 10:23:56 | Wassen
Namn:

E-post:

Inlägg: