| Att tänka på vid målgruppsanalys Vad bör man tänka på när man intervjuar sin målgrupp inför en kommunikationsplan? Jag går en kurs i Strategisk information på Berghs och vi kommer att göra en liten målgruppsanalys, bland annat genom att ringa runt till utvalda personer i vår målgrupp och ställa allmänna frågor om hur dessa helst vill få informationen från vår uppdragsgivare förpackad. Jag undrar om någon av er har tips på "bra att tänka på"-punkter eller liknande inför en intervjusituation som ovanstående. Lite bråttom har jag också... :) Tack på förhand. /Fredrik |
|
| 2005-04-15 | 10:01:45 | Wassen | |
| SPännande fråga, jag skulle försöka få svar på följande: Kunskap om företaget/ämnet/kanalen Erfarenhet av företaget/ämnet/kanalen Uppgifter de vill lösa med informationen Användningsfrekvens - hur ofta vill de ha informationen, är viss info viktigare än annan? Värderingar - Vad gör att målgruppen föredrar att få informationen från företaget X. Kulturella skillnader att ta hänsyn till mellan kvinnor/män, tyskar/fransmän, arbetare/tjänstemän unga/gamla osv. Mål - Vad är målgruppernas mål med användandet av informationen. Motivationsfaktorer - vad är det som motiverar målgrupperna att ta till sig/använda informationen. Sammanhang - hur används, tas informationen emot, hur vill de ta emot och använda informationen. Lite blaj såhär på fredagen... :-) |
|
| 2005-04-15 | 10:22:10 | Anders | |
|
|
|