Att tänka på vid målgruppsanalys
Vad bör man tänka på när man intervjuar sin målgrupp inför en kommunikationsplan?

Jag går en kurs i Strategisk information på Berghs och vi kommer att göra en liten målgruppsanalys, bland annat genom att ringa runt till utvalda personer i vår målgrupp och ställa allmänna frågor om hur dessa helst vill få informationen från vår uppdragsgivare förpackad.

Jag undrar om någon av er har tips på "bra att tänka på"-punkter eller liknande inför en intervjusituation som ovanstående.

Lite bråttom har jag också... :)
Tack på förhand.
/Fredrik
2005-04-15 | 10:01:45 | Wassen
 
SPännande fråga, jag skulle försöka få svar på följande:

Kunskap om företaget/ämnet/kanalen
Erfarenhet av företaget/ämnet/kanalen
Uppgifter de vill lösa med informationen
Användningsfrekvens - hur ofta vill de ha informationen, är viss info viktigare än annan?
Värderingar - Vad gör att målgruppen föredrar att få informationen från företaget X.
Kulturella skillnader att ta hänsyn till mellan kvinnor/män, tyskar/fransmän, arbetare/tjänstemän unga/gamla osv.
Mål - Vad är målgruppernas mål med användandet av informationen.
Motivationsfaktorer - vad är det som motiverar målgrupperna att ta till sig/använda informationen.
Sammanhang - hur används, tas informationen emot, hur vill de ta emot och använda informationen.

Lite blaj såhär på fredagen... :-)
2005-04-15 | 10:22:10 | Anders
Namn:

E-post:

Inlägg: